Ik ga naar Darwin! - Krokodillen, haaien en storm! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Marcella Kastelijn - WaarBenJij.nu Ik ga naar Darwin! - Krokodillen, haaien en storm! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Marcella Kastelijn - WaarBenJij.nu

Ik ga naar Darwin! - Krokodillen, haaien en storm!

Blijf op de hoogte en volg Marcella

18 December 2012 | Australië, Gold Coast

Hoi allemaal, hier ben ik weer.

Even een 'korte' samenvatiing van de afgelopen week:
- Zondag 9 december hadden we een 'bbq' hier thuis met Robyn, Robert, Louise en Steve. Er was veel lekker eten klaargemaakt! Zo hadden we een bak vol koude garnalen die je nog moest pellen - Jammmy -, kippenpootjes, hamburgers, worstjes, salades en meer. En als toetje was er een heelijke pavlova taart met fruit en jelly :) Het was een lunch en dinner in een.
Die avond heb ik ook een familie uit the middle of nowhere gemaild dat ik niet naar hun familie kwam om te 'werken' als au pair.
In diezelfde week had ik ook 2 e-mailtjes gestuurd naar een familie uit Sydney om daar in contact mee te komen.

- Maandag 10 december: ik had een sollicitatiegesprek bij een sales & marketing bedrijf - Aida - genaamd. Was allemaal heel leuk en aardig, want ik dacht gewoon ergens promotie werk in een winkelcentrum of degelijke te kunnen doen. Na een kort gesprekje was het inorde en die middag werd ik gebeld dat ik aangenomen was - jeej -.

Maandag middag en avond had ik ook nog twee interviews met twee gezinnen uit Sydney. 1 Gezin met twee meiden en 1 gezin met 2 jongens. Het eerste gesprek met het gezin die twee meiden heeft was een flop. Ik kwam nauwelijks uit mijn woorden en het voelde als een echte ondervraging: 'what do you do if the kids don't want to eat their dinner', 'what do you do if the kids are screaming when their hair has to be brushed' etc. Toen het gesprek (via de telefoon) voorbij was, wist ik dat dit hem niet ging worden. Hij zei dat hij met zijn vrouw zou overleggen en me dan een e-mail zou sturen. Even later keek ik op mijn 'au pair website' en zag dat dit gezin niet meer in de rij van mijn matches stond. Dit betekende dat hij de organisatie een mail had gestuurd dat het niets zou worden, helaas heb ik van het gezin en de organisatie niets te horen gekregen. - De Australische organisatie is minder persoonlijk dan de Nederlandse organisatie, wat ik jammer vind. -. Diezelfde middag/avond belde een ander gezin uit Sydney - Rose Bay / Bondi beach. Dit ging eigenlijk wel goed en zij hadden momenteel ook een Nederlandse Au Pair waar ik even mee had gekletst. Er was alleen een nadeel, in april gaat het gezin 3 weken naar Engeland en dan mocht je niet in hun huis blijven en je mocht uiteraard ook niet mee... mijn eerste gedachte was dat dit niet uit zou maken, maar mijn tweede gedachte zei dat dit niet bepaald handig is. Het is niet dat ik een backpack bij heb en denk even rond te gaan touren - nah -. Ik zou er over nadenken.

Dinsdag 11 december: om 08:00 werd ik verwacht op het kantoor van mijn marketing & sales baantje. Er vond een training plaats. Keurig optijd was ik daar, er waren verschillende mapjes op een tafel gelegd voor de mensen die zouden komen. Om 08:15 was alleen ik er... en ietsje later kwam er nog een meisje uit Canada binnenlopen. Volgens mij hadden ze meer mensen verwacht maar die waren niet opkomen dagen. We kregen uitleg over het product dat we moesten gaan verkopen. De bedoeling was dat we Gold Coast local newspaper aan de deuren in Ashmore gingen verkopen, en daarvoor gingen we een Pitch oefenen. Ik haat een pitch :P dit deed me namelijk denken aan de PABO - elevator pitch - waarin je jezelf moest presenteren en je moest onderscheiden van anderen. We hebben samen 3 uur naar uitleg geluisterd en op het laatste moment werd ons de basis verteld van de pitch. Toen om 12:00 werd er gezegd, oke pak je spullen want we gaan.... Het meisje uit Canada en ik wisten niet wat ons overkwam want we zouden vandaag alleen wat uitleg krijgen. Niet dus - goede communicatie hier: not -. Dus met de auto gingen we naar Ashmore, we waren met z'n 6e: 2 Australische kerels, 2 meiden uit Engeland en Canada, 1 jongen uit Engeland en ik. Uiteindelijk daar rond gelopen - berg op, berg af, berg op, berg af met 30 graden - van 12:00 - 18:30: bij 95 huizen aangeklopt en niets verkocht. Het was een drama en totaal niets voor mij. Zo'n baantje probeer ik noooooit meer! Ondertussen was het al donker en voordat we op het kantoor waren was het 19:00, en dan ook precies 19:00 want het pand was gesloten -.- O my gosh. Gelukkig kwam er nog een medewerker naar buiten waardoor ik nog vlug met fiets helm en spullen kon pakken. ' Cya tomorrow, zei ik nog'.
Met mijn fietsje, zonder lichten (want wist ik veel dat ik dit vandaag moest gaan doen) opweg naar huis. De route terug was veel lastiger in het donker. Er staan hier nauwelijks lantaarnpalen en niet te vergeten dat er nauwelijks fietspaden zijn! Ik moest onder een brug door, door een park heen. Ik wist niet hoe snel ik moest fietsen, dit was eng!!!! Een park met een dun pad, geen verlichting, langs water, allemaal bomen en enge geluiden, my gosh! Toen ik thuis aankwam was ik helemaal chagrijnig.

Woensdag 12 december:
Om 09:30 werd ik verwacht op het kantoor. Want door to door sales is 5 a 6 dagen in de week tot 18:00 - en je verdiend alleen geld als je iets verkoopt -. Ik was optijd opgestaan en had me omgekleed. De juiste kleren moest ik van het bedrijf nog gaan kopen (van mijn eigen geld). om 09:00 had ik besloten: ik ga niet, ik stop ermee! Ik heb nog nooit zo kort voor iemand gewerkt :P. Papa en Ingrid dachten hier anders over, ik zou het nog een dag moeten proberen. Maar dat ging ik echt niet doen. Het was bloedheet, wandelschoenen waren niet toegestaan en je moest berg of berg af om vervolgens een deur in je gezicht te krijgen. No way. Dus toen ben ik thuis gebleven en heb ik wat gepoetst. 's Middags ben ik wel gaan kijken naar een andere baantje @ Surfers Paradise en Broadbeach, maar dit was geen succes. 's Avonds kwamen Robyn en Robert bij ons eten en had ik samen met Ingrid een heerlijke Pumpkin Loaf gemaakt!!! Zeker voor herhaling vatbaar.

Donderdag 13 december: ik werd vroeg in de middag opgehaald door Robyn (moeder van Ingrid) omdat ik afgesproken had samen met haar vrijwilligerswerk te doen voor het Rode Kruis. In het winkelcentrum van Nerang heb ik daar met haar en nog een andere vrijwilliger gezeten van 13:00 - 16:00. Mensen konden hun cadeautjes laten inpakken voor een kleine donatie. Dit was best leuk.
's Avonds had ik een afspraak voor een skype interview met een gezin uit Darwin, omdat ik nog al mijn opties aan het afwegen was. Dit gezin had mij benaderd: "We were given your profile from Smart Aupairs Australia (you can view our profile at www.smartaupairs.com.au) and we notice on your application your preferences of location are QLD, NSW or Melbourne, we were wondering if you would consider Darwin though?"

In de eerste plaats wilde ik niet reageren, omdat ik simpelweg niet naar Darwin wilde gaan. Maar ik ben toen toch een kijkje gaan nemen op de website om meer te weten te komen over het gezin. Het is een gezin van 4: Moeder Alyssa van 25, vader Daniel van 29 en hun twee kinderen Max van bijna 4 en Jack van 1. Daarnaast hebben ze een Labrador. Het leuke aan deze familie vind ik dat het een jong gezin is en zij nog nooit eerder een au pair hebben gehad (andere gezinnen hadden hier wel al ervaring mee). Verder houden ze van avontuur en gaan ze graag oppad: kamperen, reizen etc. Moeder werkt bij de luchtmacht en vader bij de politie. Daarnaast is Darwin 'anders' dan andere steden en het is een plaats waar je normaliter niet snel naar toe zal gaan. Je kunt er niet zwemmen in de zee door de haaien en krokodillen die er zwemmen en het is er of heel heet en droog of het regent de hele dag :P. Het komt ook regelmatig voor dat er erge stormen zijn omdat het er zo tropisch is. Het wordt een hele uitdaging. Verder zal ik beschikken over een eigen auto waar ik de kinderen mee wegbreng naar school, dagopvang of een dagje mee uit kan nemen. In maart zal ik ook met het gezin meegaan naar Melbourne omdat Daniel zijn moeder gaat trouwen. Die dag verliep het gesprek al meteen goed. Ik had met de vader gechat op skype want de video werkte niet en moeder was in slaap gevallen omdat ze die dag een hele reis had gemaakt van Canberra naar Darwin. Na een uur te hebben gekletst spraken we af om het de volgende dag nog een keer te proberen. Helaas lukte het weer niet, waardoor het uiteindelijk zondag werd. Hun Skype werkte toen wel. Ik heb toen hen en de twee kinderen gezien. Ze komen over als een leuk gezin, het gezin stelde voor om mij naar hen te laten komen! JEEEEJ :)!

Vrijdag 14 december: thuis gebleven bij papa die ziek was
Zaterdag 15 ddecember: naar Christmas Carols geweest in Southport. Dit hield in dat er een groot podium in het park stond waar mensen gingen optreden met kerstliedjes. Het park zat super vol! En de sfeer was goed, echter was de muziek 10x niets. In plaats van vrolijke kerstliedjes werden er van die droevige liedjes gezongen. Het duurde daarom niet lang voordat we weer in de auto zaten richting huis. Net toen we wegreden werd het vuurwerk afgestoken, dat we eigenlijk graag hadden willen zien.

Zondag 16 december: in de ochtend hebben we met z'n alle geholpen om het huis te poetsen en het zwembad schoon te maken. Daarna ben ik met papa in de auto gestapt en zijn we naar 'the Spit' gereden. Dit is een strand waar honden zijn toegestaan en waar je een mooi uitzicht hebt op de Gold Coast. En voor het eerst in jaren hebben papa en ik wilde grote schildpadden gezien in de zee!! Dat was echt gaaf om te zien. Na daar wat rond te hebben gewandeld zijn we terug naar huis gegaan.

Maadag 17 december en vandaag: gisteren ben ik naar de bank gegaan want ik wilde geld pinnen en dit vervolgens op mijn Australische rekening zetten. Na een uur tobben gaf ik het op: 'unvalid account' zei de automaat. Zucht. Ik naar huis gefietst, en bedacht wat dit kon zijn. Ik ben gaan google-en en toen werd het duidelijk: sinds 1 juni 2012 moet je je bankpas instellingen veranderen als je in het buitenland wilt pinnen ivm fraude. Dus dit veranderd en het opnieuw geprobeerd en het lukte. Helaas kan ik geen grote bedragen pinnen, dus het is nog even afwachten hoeveel het pinnen mij heeft gekost.

---------------------------------------------------------------
Het belangrijkste voor nu is dat ik naar Darwin ga! De familie uit Sydney heb ik links laten liggen, ookal was dat ook een super gave ervaring geweest.
__________________________________________


Opvallendheden:
- Als je ergens gaat eten is het de gewoonte dat je zelf ook wat meeneemt.
- Tot nu toe heb ik verschillende mensen ontmoet, maar het lijkt niet de gewoonte om een hand te schudden bij de kennismaking???
- Als je ergens binnenkomt wordt er standaard gevraagd: Hello, how are you? - niet dat er vervolgens wordt geluisterd naar wat je antwoord.
- Mensen rijden hier echt roekeloos en asociaal --> hoezo ritsen? Mensen staan gewoon stil op de invoegstrook omdat niemand hen er door laat...
- Het is op sommige plaatsen echt donker, zeker als je met de fiets bent. Daarnaast kunnen de mensen hier echt niet omgaan met het rijgedrag van fietsers. Fiets je op een fietsstrook/pad, komt er een auto uit een zijweg en gaat midden op de weg staan waardoor je zelf moet afremmen... 'uhh hallo.. ik fiets hier...'

  • 18 December 2012 - 17:14

    Trijdie:

    Hoi Marcella,

    Wat kan jij leuk schrijven zeg, geweldig. Fijn dat je zo'n leuk gezin hebt gevonden. Je mist hier niets hoor (behalve je moeder natuurlijk) het is echt rotweer met veel regen en een gure wind. Dat verkoopbaantje lijkt me ook afschuwelijk! En dan in die hitte, bah bah...

    Nou ik verheug me alweer op je volgende verslag, take care! En niet meer zonder licht fietsen!

    Groetjes,
    Trijdie ;-)

  • 19 December 2012 - 23:12

    Toos :

    Hallo Marcella wij hebben je verslag gelezen super wat heb je in een week veel meegemaakt
    zeker met de gezinnen, ja voor jou is het spannend waar je komt. maar je moet je gevoel na gaan
    wat voor jou goed voelt.en s,avonds gaan fietsen zul je niet meer doen denk ik , maar dit moest
    en het werken dat niets oplevert ,dan gaat je zin vlug over maar jou kennend komt alles goed
    wij lezen met plezier jou verslag Marcella veel succes met alles
    Groetjes Opa & Oma Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii xxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcella

Actief sinds 06 Nov. 2009
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 25433

Voorgaande reizen:

09 December 2017 - 06 Januari 2018

Australië met Marco

22 April 2014 - 21 Januari 2015

Curaçao met Nicole

30 November 2012 - 24 November 2013

Familie & Au Pair avontuur

09 November 2009 - 28 December 2009

Bangkok & Pattaya

Landen bezocht: