Stappen in Sydney + Melbourne Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marcella Kastelijn - WaarBenJij.nu Stappen in Sydney + Melbourne Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marcella Kastelijn - WaarBenJij.nu

Stappen in Sydney + Melbourne Great Ocean Road

Blijf op de hoogte en volg Marcella

22 April 2013 | Australië, Melbourne


Hallo allemaal,

Ondertussen is het alweer eind april, jeetje mina. Dit betekent dat ik al bijna 5 maanden van huis ben, zolang lijkt het echt niet. Anyway, even een update. Ga er goed bij zitten, want het is een lang verhaal aangezien ik steeds twee weken of langer wacht voor mijn volgende update.

In het weekend van 13 mei ben ik naar Kings Cross gegaan, hier heb ik Margarita ontmoet die ik in Darwin had leren kennen als au pair. Ik verbleef in een hostel genaamd ‘Original backpackers’, het was 30 dollar voor een nacht en ik sliep met 8 meiden op een kamer. De kamer was aan de kant van de weg, waardoor we op het balkonnetje konden genieten van de sfeer en het lekkere weer. In de ochtend had ik mezelf ingecheckt en ben daarna de stad ingegaan. Op een zaterdag is het extra gezellig in ‘the City’ met de (goede)straatmuzikanten. Rond een uur of half 5 ging ik terug richting het hostel, het was super leuk om Margarita (oorspronkelijk uit Duitsland) te zien, echt een leuke meid. We gingen ons klaarmaken met een glas wijn en zijn vervolgens met nog een vriend van haar (Anton), naar Darling Harbour gegaan. Om half 9 was er vuurwerk aan het water en daarna zijn we wat gaan eten. Je kon er echt voor een goede prijs wat halen. Zo had ik heerlijke lams kebab aan een spiesje met een salade voor 13,50 (normaliter zit hier ook nog friet bij, maar dit was niet gluten-vrij). Erg mooi dus. Terwijl we aan het eten waren kreeg ik bericht van Irene dat ze bijna de trein ging pakken naar Kings Cross vanaf Paramatta. Voor ons werd het toen ook tijd om terug naar het hostel te gaan zodat we vanaf daar samen op stap konden gaan. Die avond liepen we van de ene kroeg naar de andere kroeg, en aangezien ik Sydney nog niet zo goed ken had ik geen idee waar we allemaal heen aan het lopen waren. Op een gegeven moment deden mijn voeten ook zo zeer met mijn hakken, dat ik de helft van de tijd op bloten voeten door de stad aan het slenteren was. Irene en Margarita hadden het beter bekeken aangezien zij slippers in hun tasje hadden kunnen proppen en zo van schoenen konden wisselen. We kwamen bij een club/bar aan en ik werd netjes naar binnen gelaten. Irene en ik liepen met de trap naar beneden en Irene ging een cola voor me halen. Ik stond te wachten en opeens kwam de security naar me toe (en nee, ik deed niets raars en stond gewoon alleen) ‘of ik de club wilde verlaten’. Aangezien ik wist dat tegenstribbelen hier in Australie totaal geen zin heeft, zei ik direct ‘ja’ en ging ik naar buiten. Irene was hier iets minder blij mee uiteraard aangezien ze net de drankjes had gekocht. Vervolgens gingen we oversteken en wat doe ik… ik val -.- zo, meteen bevestigt wat de security al dacht ‘te veel gedronken’ :P. Maar goed, het was een avontuur, en uiteindelijk hebben we in Kings Cross en leuke plek gevonden waar we tot een uur of 5 half 6 in de ochtend waren gebleven. Margarita was ondertussen al afgehaakt en alleen ik en Irene waren nog aan het feesten. Eenmaal terug in het hostel hadden we nog zo’n 3.5 uur om te slapen voordat de wekker weer ging. Toen ik wakker werd voelde ik me niet zo heel erg brak. Irene, Margarita, Anton en ik, gingen naar Bondi Beach om de zondag nog relaxt door te brengen. Het was namelijk alweer de laatste dag voor Margarita voordat ze terug naar Darwin zou gaan.
Melbourne


Het weekendje naar Melbourne stond al een aantal weken gepland. Daphne en ik hadden echter nog niet bedacht hoe we het weekend zouden gaan vullen. Ik kwam met het idee om de “The Great Ocean Road & Rainforest Tour” te boeken. Op deze manier konden we zeker zeggen dat we ook daadwerkelijk iets van Melbourne hadden gezien naast de winkeltjes in de stad. Op vrijdagmiddag, na een hele week als een au pair te hebben gewerkt, werd ik bij het treinstation afgezet om naar het vliegveld te gaan. Ik was er wat aan de vroege kant, maar liever te vroeg dan te laat. De vlucht ging prima, al had ik weer erg veel last van de luchtdruk. Daphne en ik kwamen tegelijk aan in Melbourne, ideaal. We waren wel allebei een beetje schrokken van ‘the arrival terminal’. Het was namelijk zo dat we uit het vliegtuig stapte (in de buitenlucht) en toen naar de bagage gingen lopen. Het was echter allemaal buiten, dus in de buitenlucht met een paar hekken en een dakje kon je je koffer pakken en dat was het dan. Erg minimalistisch. Het was ondertussen een uur of kwart voor 6 ’s avonds en we pakte een bus naar de stad waar ons hotel was. (mijn vlucht van Sydney naar Melbourne was maar een uur en een kwartier). Het openbaar vervoer is hier trouwens ook behoorlijk prijzig. Treinticket van centraal station naar Sydney Airport was 16 dollar(enkel) en de bus in Melbourne naar de stad was 28 dollar retour (20 minuten heen, 20 minuten terug). Anyway, altijd goedkoper dan de taxi. Daphne wilde erg graag naar de Zara dus bij het hotel aangekomen onze spullen in de kamer gezet en meteen naar de winkels gegaan. En brrrrr, wat was het koud! Zo’n 13 graden. Na wat geshopt te hebben zijn we in een steegje heerlijk gaan eten. En ja hoor, weer prima gluten-vrije gerechten. Ik had een (gluten-vrije) pasta met zeevruchten: heerlijk! Na ons eetentje zijn we naar het hotel gegaan want zaterdagochtend moesten we om 07:00 het hotel uit zijn voor onze tour.

Great Ocean Road Tour

Dit was een van de tofste tour tot nu toe. In de vroege ochtend werden we naast ons hotel opgehaald. De leidster was een jonge vrouw en het was een klein tourbusje met zo’n 20 mensen – jong en oud - . We waren een van de laatste mensen die werden opgehaald dus veel keus waar we konden zitten was er niet. Zo konden we niet naast elkaar zitten. Ik had de optie of achterin alleen te zitten of helemaal voorin. Ik vroeg aan Tegan – de leidster – of ik naast haar voor in het busje mocht zitten, en ja dit was prima. Een goede plek dus . Tegan vertelde dat we vandaag zo’n 650 km gingen rijden en dat we op verschillende plekken zouden stoppen. De plekken waar we stopte heten: Point Addis, Memorial Arch, Kenneth River, Apollo Bay, Mait’s Rest Rainforest, The 12 Apostles, Loch Ard Gorge, London Bridge en Colac. Het landschap was prachtig. We reden naast de kustlijn en door de bergen heen. De weg in de bergen was erg …uh wat is het juiste woord…kronkelig? Het toppunt van de tour was uiteraard de 12 Apostles, dit zijn de bekende ‘stenen’ die in aan de kust staan in het water. Dit was erg mooi om te zien. Het was wel zo, dat we zoveel kilometers aan het rijden waren en niet zo heel erg lang op een bepaalde plek konden blijven. Zo hadden we bij de 12 Apostles maar 40 minuten, wat zo voorbij was. We hadden ook de optie om een helikoptervlucht te maken: 10/12 minuten voor 95 dollar. Er was een fractie van een moment dat ik dacht: dat ga ik doen. Maar Daphne zei dat we zonder een helikoptervlucht ook al genoeg te zien zouden krijgen en daar had ze gelijk in. We hebben erg veel mooie foto’s kunnen maken en we hebben ook zeker driedubbelgenoten van deze tour. Ik zou het ook aan iedereen kunnen aanraden om te doen! Op de terug wilde ik als copiloot een muziekje opzetten in het busje. Ik stak de stekker van de ipod in het vakje van de sigarettenaansteker en opeen kwam er een vonk vanaf. Ik schrok me dood en ik zei dat het aan het branden was!! Tegan stopte de bus direct en iedereen moest de bus uit – oepsie – de stekker was helemaal vast gebrand maar gelukkig was er verder niets gebeurd. Nadat we zeker wisten dat er geen rook of brand was ontstaan konden we de bus weer in en onze tocht naar Melbourne vervolgen – zonder muziek -. Om 21u kwamen we aan in de stad en gingen Daphne en ik weer naar het restaurantje waar we de vorige avond ook hadden gedineerd.

Wat ik tijdens deze tour geleerd heb is:
- Australie heeft 400 vulkanen (maar zijn al duizenden jaren niet actief geweest).
- Koala’s en Kangaroo’s zijn maar 1 maand zwanger daarna gaan de joey’s naar de buidel waar zij zich verder ontwikkelen. Zo kunnen kangaroo’s ook 3 joey’s hebben: een in de baarmoeder, een in de buidel en een die net uit de buidel is gegroeid.
- Kangaroo’s kunnen hun zwangerschap op pauze zetten! Als het niet uitkomt dat de joey wordt geboren op dat moment (bv. Door voedsel/drinken te kort of gevaar).
- We zijn voorbij een van de langste vuurtorens van Australie gereden.
- De 12 Apostels zijn officieel maar 8 Apostels.
- Er is een tijd geweest dat je tol moesten betalen voor the Great Ocean Road - tientallen jaren geleden - . De tol was niet per voertuig maar per persoon. Mensen lieten daarom hun passagiers meters voor de tolheffing uit de auto stappen. De passagiers moesten vervolgens hun tocht een aantal kilometers te voet voorzetten over het strand om daarna, voorbij de tol, weer opgepikt te worden met de auto, dit om te tol te ontlopen.
- En verder is er nog een hele geschiedenis achter de route die we hebben gereden, die ik zo even niet meer weet te vertellen :P


Zondag 21 april was het alweer tijd om onze spullen te pakken want om 3u in de middag ging mijn vlucht terug naar Sydney. Echter wilde we graag nog wat sightseeing doen in de stad Melbourne dus om kwart voor 8 waren we uitgecheckt en onderweg naar de stad. Ik voelde me echter niet zo heel lekker, maar hier heb ik me maar overheen gezet. Wat we erg graag wilde zien was de straat met allemaal graffiti en we wilde naar de Eureka Skydeck zodat we vanaf de 88ste verdieping over Melbourne konden kijken. Om dit verslag niet nog langer te maken: dit was allemaal gelukt in ons tijdslimiet.

Dit weekend hebben we erg veel kilometers afgelegd en we kunnen zeggen dat het een topervaring is geweest!
Volgend weekend: Koning(s)(inne)dag!

-xxx-
Marcella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcella

Actief sinds 06 Nov. 2009
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 25352

Voorgaande reizen:

09 December 2017 - 06 Januari 2018

Australië met Marco

22 April 2014 - 21 Januari 2015

Curaçao met Nicole

30 November 2012 - 24 November 2013

Familie & Au Pair avontuur

09 November 2009 - 28 December 2009

Bangkok & Pattaya

Landen bezocht: