Whitsundays, Rainforest Retreat & Airlie beach - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Marcella Kastelijn - WaarBenJij.nu Whitsundays, Rainforest Retreat & Airlie beach - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Marcella Kastelijn - WaarBenJij.nu

Whitsundays, Rainforest Retreat & Airlie beach

Blijf op de hoogte en volg Marcella

22 December 2017 | Australië, Whitsundays

Maandag 15 december

Om 03:15u ging de wekker, enorm vroeg omdat we om 04:00u in de auto moesten zitten richting het vliegveld in Brisbane. We hadden het geluk dat papa rond dat tijdstip moest gaan werken waardoor hij ons heeft kunnen afzetten. Rond 07u ging onze vlucht naar Proserpine: Whitsundays Airport. We keken er weer enorm naar uit: wat zou ons nu te wachten staan?! Toen ik een jaar of 10 was ben ik hier voor het laatst geweest met Sidney, papa en mama, maar ik herinner daar niet heel veel meer van. Eenmaal aangekomen stond het busje al op ons te wachten om ons in Airlie Beach af te zetten. We gingen op zoek naar het reisbureau om in te checken. Daar kregen we 2 30L drybags waar onze spullen in moesten. Omdat we zo vroeg waren hadden we nog enkele uren om rond te wandelen en te lunchen. Nu bestelde ik bij de lunch een Ice Tea, ik kreeg als reactie: 'yeah, I can make that for you'. Vervolgens kreeg ik een glas met ijsklontjes met wat water en een theezakje erin. 'Say what?!' dat is voor mij geen definitief van Ice Tea maar een slappe bak thee die de hele dag heeft gestaan haha. Ik was verbaasd. Verder hebben we wel heerlijk geluncht en even bij een prachtige lagoon gelegen midden in het centrum van Airlie Beach. Rond 13:30u begonnen we aan onze wandeling naar een meeting-point bij de haven. Nu was ons verteld dat dit een wandeling was van circa een kwartier. We hadden onze bagage bij, weer een grote doos wijn en enkele biertjes. En raad eens... het was geen kwartier lopen maar drie kwartier. Berg op, berg af met al die zware spullen. We konden er niet van lachen. Ze hebben hier mooie optimistische praatjes. Eenmaal aangekomen konden we even op adem komen om vervolgens te beginnen aan een onvergetelijke toer! We konden ons op dat moment niet voorstellen waar we terecht zouden komen. Met een WildCat boot gingen we op snelheid naar ons resort in the middle of nowhere. Het duurden ongeveer 45 minuten om er te komen. Eenmaal daar vielen onze monden open. We wisten dat we een privé kamer hadden geboekt maar dat het 'Rainforest Retreat' de mooiste kamer van het resort was wisten we van te voren niet. We liepen voorbij de "dorms' waar mensen met 6e in een kamer sliepen in stapelbedden naar een verlicht bruggetje. Over het bruggetje heen kwamen we bij onze privé 'retreat' uit. Beter bekend daar als het honeymoon verblijf haha. Een gaaf huisje met een privé strand!!! Als je verder liep over het verlichtte dek kwam je uit bij de buiten badkamer. Twee baden en een douche. Wat me dit gaaf zeg! Ik denk niet dat we nog ooit in zo'n verblijf zullen verblijven, beter kan gewoon niet. Als ik hieraan terugdenk kan ik het nog steeds niet geloven. Heerlijk vanalles boeken via een Backpackers reisbureau en pas zien wat je geboekt hebt zodra je er bent. Verder was er op het terrein een zwembad en een gezamenlijke ruimte waar we samen aten. De eerste dag waren we vrij om te relaxen en dit is ook zeker gelukt. In de avond aten we vis, aardappelpuree en salade. Dit keer werd er voor ons gekookt en afgewassen, heerlijk! Na het eten hebben we nog een drankje gedronken en zijn we gaan slapen want het was een lange dag.

Dinsdag 16 december

Om 07u verder we verwacht aan het ontbijt want vandaag werd de drukste dag. Rond 08/0830u zaten we weer in de boot. We gingen naar Whithaven Beach, Hill Inlet en op enkele plekken snorkelen. Prachtige witte stranden waren er te zien met helder blauw water. Whithaven beach staat in de top 3 van mooiste stranden in de wereld (is ons verteld). Het was wel zo dat wanneer je het water in wilde gaan je 'stingsuits' aan moest. Dit vond ik persoonlijk wel vervelend. Je kunt het zien als een wetsuit met lange mouwen en heel je benen waren bedekt. De reden dat je dit aan moest was omdat er gevaarlijke kwallen konden rond zwemmen. En zij niet aansprakelijk zijn voor het in aanraking komen met hen. Je moest van te voren ook een pagina ondertekenen dat je je bewust was van de risico's wanneer je het water in ging. Geen fijn idee dat je verlamd kunt raken van bepaalde kwallen en er geen ziekenhuis in de buurt is op zo'n eiland.

Dus ja, dan maar het pak aan. Very charming. Nu had ik voordat ik naar Australië ging nog een documentaire gezien over de Great Barrier Reef waarin ze lieten zien hoe snel de Reef aan het uitsterven is. Al het mooie gekleurde koraal zou steeds verder verdwijnen door de jaren heen. Nou... ik kan je vertellen dit was ook echt zo. Pak aan, snorkel op, noodle mee en voila het water in in de hoop wat moois te zien. We hebben enkele verschillende vissen gezien maar verder alleen maar grijze/bruine en soms afgestorven koraal. Absoluut niet zoals je op de brochure ziet. Dit was de enige tegenvaller die we hebben gehad. Toen ik dit tegen de crew zei toen we weer aan boord waren, probeerden ze dit te ontkennen met daarna ook nog een zin erachteraan van 'well yeah we also had a big storm a while ago'... ze moeten zelf ook hebben geweten dat het niet veel soeps was. Wel heb ik nog het geluk gehad kort een schildpad te hebben gezien. De Ride to Paradise toer was super gaaf! Absoluut een aanrader voor degene die nog de Whitsundays op hun lijstje hebben staan. Na een lange dag weg te zijn geweest hebben we in de avond een heerlijke chicken curry met rijst gegeten en nog enkele wijntjes gedronken. Woensdag vertrokken we om 09u, nog even zwemmen en terug naar Airlie beach.

Eenmaal bij Airlie beach zijn we bij een tentje genaamd Mika gaan eten. Marco had een lekkere burger en ik had inktvis met frietjes. Daarna hebben we nog in de lagoon gezwommen, ons ingechecked bij het hostel genaamd Base en het verder rustigaan gedaan.

Donderdag 18 december

Chachacha lalala... vandaag werden we om 10:15u opgehaald door GLS aviation...waaaant we hadden een 'scenic flight' van een uur over de Whitsundays geboekt. Met 10 mensen zaten we in een klein vliegtuigje. Super tof om de Great Barrier Reef van boven te zien inclusief het bekende hartje! Weer iets om af te vinken!

Rond de klok van 13u waren we terug en zijn we weer gaan lunchen gevolgd door een dag liggen en zwemmen @ the Lagoon. We wilden trouwens weer bij Mika gaan lunchen, toen we daar aankwamen zeiden ze echter dat we vandaag niet konden lunchen want het personeel had een kater waardoor zij later kwamen werken. Hahaha, dat zouden ze in Nederland niet durven zeggen.

In de avond hebben we nog een tijdje bij een Beer Garden gezeten met live muziek en een kikker race. Ja dat lees je goed, of ja eigenlijk waren het padden. Een man had een stuk of 10 van die beesten die werden geveild. Al het geld werd in een emmer gegooid en welke pad het eerst bij de rand van een grote bak was, was de winnaar en die persoon die die pad had geveild kreeg al het geld van de veiling. Zo kon er per veiling tussen de 350-600dollar worden verdiend. Grappig om mee te maken maar tegelijk sneu voor die beestjes. Rond de klok van 23u was het weer tijd om richting Base te gaan want op vrijdagochtend vlogen we terug naar Brisbane!

• 22 December 2017 - 17:53

Jeanne :

Hè Marcella en Marco , wat n avonduur zeg om dat allemaal te zien ,jullie raken straks niet uitverteld als je terug bent ,nog veel plezier en veel liefs van ons ,

• 22 December 2017 - 18:22

Hanneke:

Leuk dit alles te lezen.
    Jullie genieten er goed van, mooi.

• 22 December 2017 - 18:36

Mama Jacqueline:

leuk weer! en jaloers weer :) xxxxx